ZAKWASY PO TRENINGU !

Zakwasami nazywamy ból, z którym borykamy się dzień po odbyciu treningu o wysokim stopniu intensywności. Mięśnie są sztywne i wrażliwe na dotyk. Zakwasy są następstwem niewielkich uszkodzeń włókien mięśniowych i tkanki łącznej.

Ból pojawia się od 24 do 72 godzin po wysiłku, jednak powszechnie panująca teoria, że wywołuje go nagromadzony kwas mlekowy, jest błędna. Już 1-2 godziny po treningu kwas mlekowy zostaje wydalony z mięśni. Najczęściej transportowany jest z krwią do wątroby, gdzie zużywany jest do różnych procesów. Nie może więc wywoływać bólu, który pojawia się wiele godzin później.

Dlaczego do nich dochodzi? Najczęściej przyczyną jest brak przygotowania mięśni do treningu, czyli zaniechanie rozgrzewkiZakwasy to również sygnał, że mięśnie regenerują się po wysiłku fizycznym.

Podczas walki z zakwasami w domu możemy pić sok pomidorowy, który pomaga uzupełnić niedobory elektrolitów. Ponadto w menu dzień po treningu powinna znaleźć się dodatkowa porcja warzyw, które są bogate w witaminy (wybierajmy te zawierające witaminę C, która odgrywa ważną rolę w regeneracji mięśni) i minerały. Przyspieszą one proces powrotu do pełnej sprawności fizycznej i treningów.Nie zapominajmy o białkach – podstawowym budulcu mięśni — odpowiednia ich podaż przyspieszy odbudowę włókien mięśniowych. Warto również dobrze nawodnić organizm, co sprzyja usuwaniu toksycznych substancji.

Ciepły okład z wykorzystaniem termoforu zadziała jak gorąca kąpiel — rozgrzeje mięśnie i przyspieszy proces ich regeneracji. Natomiast zimny kompres, wykonany przy użyciu kostek lodu owiniętych w woreczek foliowy i ręcznik, złagodzi dolegliwości bólowe i pomoże uporać się ze stanem zapalnym. Warto powtarzać go kilka razy w ciągu dnia do momentu, aż ból mięśni ustąpi.

Idealnym rozwiązaniem łagodzącym zakwasy jest również lekki masaż mięśni i podobnie jak po treningu, ćwiczenia rozciągające.

Czy zakwasy są szkodliwe?

Na pewno nie są przyjemne. Natomiast według niektórych teorii są nawet pożądane. Mikrouszkodzenia są dla organizmu impulsem do regeneracji, a odbudowany mięsień staje się silniejszy i wytrzymalszy.To dlatego osoby regularnie trenujące, z dobrze wyćwiczonymi mięśniami, po pewnym czasie nie mają już zakwasów lub muszą wykonać pracę o wiele większą niż wcześniej, żeby je odczuć.