Witamina D

utworzone przez | Sie 31, 2020 | Ciekawostki | 0 komentarzy

Witamina D – listę podstawową kończy witamina, na temat której napisaliśmy już sporo artykułów, a mimo to ciągle powstają nowe badanie, które wyraźnie potwierdzają rolę odpowiedniego poziomu witaminy D w adaptacjach do wysiłku fizycznego. Badania jednoznacznie wykazują, że utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D (przedział 40–60 ng/ml) przyczynia się do optymalnej regeneracji mięśniowej, adaptacji do wykonywanych jednostek treningowych oraz wzrostu siły maksymalnej.Oczywiście, nie możemy pomijać wszystkich pozostałych elementów zdrowotnych, na które wpływa witamina D:
praca układu odpornościowego – zmniejszenie ryzyka infekcji oraz szybszy powrót do zdrowia po ewentualnej infekcji, regulacja pracy układu kostno-stawowego – odpowiednia praca PTH oraz stosunku osteablasy/osteoklasty, wspieranie pracy układu sercowo-naczyniowego,praca układu hormonalnego.
Przed wprowadzeniem suplementacji należy sprawdzić poziom bazowy witaminy D, następnie na zwiększenie poziomu o 5 ng/ml przyjmuje się około 4000 IU witaminy D dziennie. Aby utrzymać jej poziom, należy przyjmować około 2000–3000 IU, oczywiście wiele czynników indywidualnych może wpływać na poziom 25 OH D3 – takich jak czułość receptorów VDR czy też SNP genetyczne, które będą warunkować wchłanialność oraz wysycenie witaminy D w organizmie.
Warto również pamiętać, że osoby, które już cieszą się z wysokiego poziomu witaminy D, mogą nie odczuć benefitów z wprowadzenia ewentualnej suplementacji lub zwiększenia przyjmowanych dawek suplementu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

zaprojektował godweb.pl

Share This