Witamina D ma dla fightera  jeszcze większe znaczenie niż dla osób o niskim poziomie aktywności fizycznej. Jej ilość w organizmie decyduje o wydajności całego układu ruchu: mięśni, kości i nerwów. Niedobór witaminy D u fighterów może obniżać zdolności wysiłkowe, skutkować przewlekłym zmęczeniem i większą podatnością na kontuzje. Witamina D w żywieniu sportowym odgrywa ogromną rolę, jednak niewiele trenujących osób zdaje sobie z tego sprawę. Badania naukowe przeprowadzane w Polsce dowiodły, że niedobory witaminy D dotyczą połowy sportowców i to okresie letnim, gdy ? wydawałoby się ? organizm powinien jej mieć pod dostatkiem. Częste dolegliwości występujące u osób trenujących sporty walki, np. zmęczenie, skłonność do kontuzji, łączy się z przetrenowaniem albo niewłaściwą dietą ? tymczasem mogą to być mało charakterystyczne objawy deficytu witaminy D w organizmie. Dlaczego witamina D jest tak ważna dla osób uprawiających sport i jak zadbać o to, by jej poziom zawsze był w normie? Witamina D to nie do końca taka sama substancja jak np. witamina C. W rzeczywistości jest to hormon o budowie steroidowej, bardzo przypominający testosteron. Można znaleźć go w niektórych produktach spożywczych, ale organizm człowieka w 90% pozyskuje tę substancję na drodze syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem promieni UV B. Promieniowanie ultrafioletowe przekształca pochodne cholesterolu w prewitaminę D, a ta z kolei w ciągu kilku godzin pod wpływem energii cieplnej zamienia się w witaminę D. Początkowo sądzono, że witamina D wpływa głównie na układ kostny wspomagając kształtowanie się kości i zębów. Jej niedobór powoduje u dzieci krzywicę, natomiast u dorosłych osteoporozę i osteomalację. Wkrótce odkryto, że receptory witaminy D rozlokowane są w ponad 300 miejscach w organizmie, co pozwoliło wyciągnąć wniosek, że hormon ten reguluje pracę niemal wszystkich ważniejszych narządów w ciele człowieka.  Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie sportowca daje następujące korzyści:stymuluje syntezę białek w komórkach mięśniowych ? w efekcie następuje szybszy rozrost mięśni;bierze udział w wytwarzaniu miazyny, aktyny i troponiny ? białek odpowiedzialnych za siłę mięśniową;stymuluje produkcję białek transportujących fosfor i wapń do komórek mięśniowych, co wpływa na siłę skurczu mięśni oraz zaopatruje je w energię;blokuje produkcję białek o działaniu antyanabolicznym (hamujących rozrost mięśni) ? przede wszystkim miostatyny i PTH (parathormonu);pobudza produkcję testosteronu, hormonu o silnym działaniu anabolicznym, poprzez namnażanie jego receptorów w mięśniach; im więcej w organizmie witaminy D, tym stężenie testosteronu jest większe (potwierdza to eksperyment z 2009 roku, w którym u mężczyzn poddanych badaniu zaobserwowano dodatnią korelację między poziomem witaminy D a ilością wolnego testosteronu);bierze udział w procesie mineralizacji kości poprzez zwiększenie wchłaniania wapnia ? dzięki temu układ kostny jest silniejszy, bardziej odporny na urazy.Witamina D gwarantuje więc fighterom szereg korzyści w postaci zwiększonej siły, szybkości i mocy mięśniowej, a także silnego, odpornego na kontuzje układu kostnego.