Udar cieplny: groźna konsekwencja przegrzania organizmu w sporcie!

Już za kilka miesięcy nastanie lato, a co za tym idzie treningi na świeżym powietrzu. Warto zatem wiedzieć, że udar cieplny to zespół symptomów prowadzący bezpośrednio do zagrożenia życia. W wyniku załamania się zdolności termoregulacyjnych naszego organizmu, temperatura ciała wzrasta ponad 40°C! Poznaj jego objawy.

10 objawów udaru cieplnego
Te objawy zdiagnozujesz samodzielnie:
 
temperatura ciała wyższa niż 40°C
sucha, zaczerwieniona i gorąca skóra
znaczne odwodnienie organizmu
zaburzenia świadomości: majaczenie, splątanie, drgawki, a nawet śpiączka
zaburzenia ze strony układu krążenia: tachykardia (przyspieszone rytm serca powyżej 100 uderzeń na minutę), zaburzenia rytmu serca, spadek ciśnienia tętniczego
zaburzenia ze strony układu oddechowego, niewydolność oddechowa
zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego: biegunka, krwawienie
Te objawy zdiagnozuje lekarz:
 
uszkodzenie wątroby
niewydolność nerek
zaburzenia krzepliwości krwi
Czynnikami sprzyjającymi wystąpieniu udaru cieplnego są: otyłość, odwodnienie, alkohol i znaczna wilgotność powietrza.
 
Jak uniknąć udaru cieplnego?
Eskpozycja naszego ciała na wysokie temperatury, połączona z wysiłkiem fizycznym może mieć bardzo poważne konsekwencje. Udar słoneczny to sytuacja skrajna, niemniej jednak obrazuje, jak niebezpieczny dla biegaczy może okazać się upał.
 
Nie walczmy z naturą i fizjologią – szanujmy nasze zdrowie. W gorące dni najlepiej zaplanować trening bardzo wcześnie rano lub późnym wieczorem, gdy słońce już zaszło, a temperatura oscyluje w granicach 23-27 stopni. Jeśli musimy trenować w południe, najlepszym rozwiązaniem będzie bieżnia w klimatyzowanej siłowni.
 
Co robić, kiedy podejrzewamy przegrzanie?
przerwać trening
poszukać cienia, a najlepiej klimatyzowanego pomieszczenia
wypić coś chłodnego
położyć zimne ręczniki w okolicy przebiegu dużych naczyń krwionośnych (tętnice szyjne, pachy i pachwiny)
zanurzyć ciało w letniej lub chłodnej wodzie (np. w wannie, bez zanurzania głowy)
Pamiętajmy o nawodnieniu – przed, po oraz w trakcie treningu.

ZAKWASY PO TRENINGU !

Zakwasami nazywamy ból, z którym borykamy się dzień po odbyciu treningu o wysokim stopniu intensywności. Mięśnie są sztywne i wrażliwe na dotyk. Zakwasy są następstwem niewielkich uszkodzeń

Czytaj więcej »