Suplementacja kofeiny w sportach walki

Sporty walki przypominają sportowe tryby przerywanej dynamiki, w których krótkie serie wysiłku o maksymalnej intensywności są przeplatane z wysiłkiem o niższej intensywności. W 2018 roku pojawił się przegląd badań (López-González i wsp.), w którym sprawdzano jaki wpływ ma suplementacja kofeiny na wyniki sportowe.
 
W dziewięciu badaniach, razem wzięło udział 109 osób, wśród których znajdowało się 42 sportowców jiu jitsu, 33 sportowców taekwondo oraz 34 sportowców judo. Uczestnicy zostali podzieleni na 3 grupy. Ilości kofeiny jakie były użyte w badaniach to 3 mg/kg masy ciała, 4mg/kg m-c, 5mg/kg m-c oraz 6mg/kg m-c. Przed testem wysiłkowym, kofeinę przyjmowano o różnej porze: 30 minut, 50 minut lub 60 minut przed. W jednym badaniu sprawdzane było działanie kofeiny oraz kofeiny z wodorowęglanem sodu.
 
Wykazano, że dawki kofeiny z rzędu 3-6mg/kg m-c były powiązane ze zwiększoną aktywnością glikolityczną w trakcie prawdziwych lub symulowanych pojedynków. Suplementacja kofeiną wykazuje działanie ergogeniczne u osób uprawiających sporty walki, a tym samym może poprawić wskaźniki wydajności, takie jak m.in siła uchwytu oraz moc i wytrzymałość mięśni ramion. Należy nadmienić, że wszystkie badania zostały ocenione poprzez zastosowanie skali PEDro. Wszystkie z nich otrzymały notę – 10, co oznacza ich doskonała jakość metodologiczną. Co więcej, żadne z badań nie wykazywało konfliktu interesów ani finansowania.
Kofeina to bez wątpienia suplement numer jeden o potencjale ergogenicznym w wielu dyscyplinach sportowych, nie tylko w sportach walki. Omawiana substancja ma również swoje zastosowanie podczas biegania, jazdy na rowerze, pływania czy też sportów drużynowych. Jeśli dobrze tolerujesz kofeinę, to warto rozważyć jej suplementację, gdyż jak się okazuję – wspomaga istotnie zdolności wysiłkowe, dzięki czemu może mieć korzystny wpływ na wyniki sportowe.