Pozycje w Karate

utworzone przez | Paź 30, 2020 | karate | 0 komentarzy

HEISOKU DACHI – stopy złączone
Stopy łączymy, układamy równolegle, palcami skierowanymi do przodu, nogi prostujemy.

MUSUBI-DACHI – stopy na zewnątrz
Przesuwamy ciężar ciała na pięty z jednoczesnym rozstawieniem stóp od 45 do 60 stopni. Łączymy pięty, prostujemy ciało.

HEIKO-DACHI – stopy równoległe
Przenosimy ciężar ciała na palce z jednoczesnym rozsunięciem pięt na zewnątrz. Stopy są rozstawione na szerokość ramion.

FUDO-DACHl/SOTOHACHIJI-DACHI – pozycja gotowości
Ciężar ciała przenosimy na pięty i jednocześnie rozstawiamy stopy na zewnątrz. Pozycja ta wygląda tak samo jak liczba osiem w języku japońskim.

UCHIHACHIJI – DACHI – pozycja gołębia
Z poprzedniej pozycji przenosimy ciężar ciała na palce stóp z jednoczesnym rozstawieniem pięt na zewnątrz, napięciem stawu skokowego, wypięciem bioder i zaciśnięciem kolan.

SANCHIN-DACHI – pozycja trójkąta
Przesuwamy prawą nogę w przód, stopy do wewnątrz pod kątem 45 stopni. Pięta stopy przedniej z palcami stopy tylniej ułożone są na tej samej prostej.

MOROASHI-DACHI – pozycja walki
Przenosimy ciężar ciała na palce z jednoczesnym równoległym ustawieniem stóp.

KOKUTSU-DACHI – postawa zakroczna
Wykonujemy skręt w lewo na nodze prawej z jednoczesnym uniesieniem pięty stopy lewej. Ciężar ciała spoczywa na nodze prawej w 70% i w 30% na lewej. Nogi ugięte w kolanach.

NEKOACHI-DACHI- pozycja kota
Odległość przedniej stopy od tylniej równa jest długości dwóch stóp. Ciężar spoczywa na nodze podporowej w 90% a na przedniej w 10%. Pięta wysoko uniesiona w górę. Stopę przednią skręcamy w lewą stronę, ciężar ciała przenosimy na nogę lewą (wg schematu) z jednoczesnym ugięciem nóg w kolanach i uniesieniem prawej pięty.

ZENKUTSU-DACHI – postawa wykroczna
Powrót do pozycji wyjściowej i przesunięcie prawej nogi w tył na odległość szerokości ramion. Ciężar ciała spoczywa na nodze tylniej w 30% i jest ona wyprostowana w kolanie a stopa skręcona jest pod kątem 50%, zaś noga przednia jest mocno ugięta w kolanie w ten sposób, by nie było możliwości zobaczenia palców swoich stóp. Obciążenie na przednią nogę wynosi 50%.

KIBA-DACHI – pozycja Zenkutsu-Dachi (postawa rozkroczna)
Przechodzimy z pozycji Zakutsu-Dachi poprzez skręt w prawą stronę. Nogi ułożone równolegle. Ciało należy opuścić do pozycji, która przypomina trochę siedzenie na koniu. Cały ciężar rozłożony jest równo na obie nogi.

SHIKO-DACH – pozycja sumo (postawa kwadrat)
Przechodzimy z pozycji Kiba-Dachi skręcając stopy na zewnątrz pod kątem 45%. Stopy ustawione pod kątem 90% w stosunku do siebie.

TSURU ASHI-DACHl – pozycja żurawia
Ściągamy prawą nogę, stopa prawa na wysokości kolana nogi lewej (podporowej), powrót do pozycji wyjściowej.

WYKONANIE POZYCJI SANCHIN-DACHI
Z pozycji wyjściowej (Fudo-Dachi) wykonujemy pozycję Yoi-Dachi Z tej pozycji palce lewej stopy łączymy z palcami prawej stopy, lekko opuszczamy biodra a ręce krzyżujemy na wysokości pasa.
Przesuwamy prawą nogę po łuku serca a ręce tworzą podwójny blok Uchi-Uke pod kątem 90 stopni. Łokcie trzymamy w odległości szerokości pięści od tułowia. Środek ciężkości przechodzi przez oś ciała.

MAE MAWASHI UKE
Prawą rękę unosimy w pionie na wysokość oczu z dłonią wysuniętą w przód w poziomie, wewnętrzną stroną do góry. Przegub lewej ręki dotyka łokcia prawej ręki. Z tej pozycji prawa ręka przechodzi do wewnątrz po łuku wykonując blok Shotei-Gedan a lewe ramię w tym samym czasie wykonuje nakrycie Tensho. Po wykonaniu ruchu kolistego dłonie dochodzą do ciała skręcone do przodu, następuje wypchnięcie podwójnego bloku w przód po skosie (shotei-uchi) w górę i w dół.

SHUTO MAWASHI UKE
Układamy ręce w taki sposób, że prawa dłoń spoczywa na zewnętrznej stronie lewej dłoni. Z tej pozycji końcówki palców lewej dłoni razem z prawą zmierzają do wysokości ucha (nieznacznie z tyłu). Stąd obie ręce zarysowują ogromne koło ponad głową. Gdy osiągną wysokość twarzy-rozdzielają się z przodu i jedna z nich zdąża na wysokość splotu słonecznego a druga zatrzymuje się w pozycji blokującej na wysokości klatki piersiowej z końcami jej palców na wysokości oczu. Prawa blokuje uderzenie i jest zrelaksowana w odległości szerokości pięści od tułowia. Całe ramię zgięte jest pod kątem 90 stopni. Palce lewej dłoni skierowane są w kierunku przeciwnika broniąc ciała, które jest w pozycji Kokutsu-Dachi.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

zaprojektował godweb.pl

Share This