NAJLEPSZY PORTAL O SZTUKACH WALKI W POLSCE

Mięśnie brzucha – po co nam silne mięśnie brzucha?

Mięśnie brzucha mają za zadanie chronić narządy wewnętrzne przed urazami mechanicznymi. W przypadku bokserów stalowe mięśnie są niezbędne przy przyjmowaniu uderzeń. Cios Władimira Kliczki waży 700 kg. Wyobrażacie sobie dostać takie uderzenie na nienapięte i niewyćwiczone mięśnie brzucha? Ja też nie. Dlatego bezwzględnie ważne jest, aby były w formie. Dodatkowo stabilizują naszą postawę i pracują podczas większości ćwiczeń wielostawowych. Są antagonistami w stosunku do mięśni grzbietu. Umożliwiają skręty tułowia, unoszenie się z pozycji leżącej oraz wiele ruchów bioder. Wspomagają także oddychanie, wydalanie oraz poród. Ich rola jest nieoceniona w naszym ciele. Dzisiaj każdy może mieć ładne ubranie czy drogi telefon, natomiast smukłą wysportowaną sylwetkę już niekoniecznie.

Wiadomo, że kaloryfer buduje się w kuchni. To prawda i nie zamierzam się na ten temat rozpisywać. Istotne jest to, że mięśnie brzucha składają sięz mięśni prostych, skośnych i głębokich. Każdy z tych mięśni musi zostać pobudzony i wzmocniony treningiem, żeby zachować ładny, symetryczny sześciopak. Skąd bierze się niesymetryczność mięśni? Przede wszystkim odpowiedzialna jest za to genetyka. Często też słyszę pytanie, czy ćwiczyć brzuch z obciążeniem, czy bez. Można zarówno z ciężarem, jak i bez. Zależy to od stopnia naszego zaawansowania oraz celu, jaki chcemy osiągnąć. Ile razy w tygodniu należy ćwiczyć? To również zależy od naszego celu. Ja ćwiczę mięśnie brzucha na każdej sesji treningowej, a gdy przygotowuję się do walki, ćwiczę je codziennie. Kulturyści ćwiczą raz w tygodniu i z dużymi obciążeniami, najczęściej po sesji na nogi.

Przede wszystkim, jeżeli chcesz mieć silne mięśnie brzucha, które będą twarde jak stal i nie będą wystawały, ćwicz brzuch codziennie! Tak, codziennie. Mięśnie brzucha angażowane są zarówno w trakcie przysiadów, jak i podczas innych ćwiczeń wielostawowych. Dolna część mięśnia prostego zaangażowana jest również w trakcie biegania. Jeżeli chcesz mieć silną dolną część brzucha, dużo biegaj! Nie tylko spalisz tkankę tłuszczową i poprawisz wydolność, ale także poczujesz, co znaczy palenie dołu brzucha.

Integralną częścią naszego korpusu są mięśnie grzbietu oraz mięśnie głębokie. Jeżeli chcesz zachować prostą sylwetkę i mieć dużą odporność na ciosy, bezwzględnie musisz ćwiczyć te partie mięśni równomiernie. Najlepszymi ćwiczeniami ukierunkowanymi na core są deski, a na prostowniki pleców – superman i jego wariacje. Ważna jest także kolejność ćwiczenia mięśni w trakcie treningu. Najpierw zaczynamy od dolnej części brzucha ze względu na to, że ona męczy się najszybciej, następnie przechodzimy do części skośnej, ponieważ przy niej pracuje także góra brzucha, a na sam koniec ćwiczymy górną część mięśnia prostego.