Dieta dla zawodnika sztuk walki. Co jeść?

Trzeba pamiętać, że samo dostarczenie sobie kalorii nie wystarczy. Puste kalorie, złożone głównie z węglowodanów nie są korzystne dla zdrowia. Konieczne jest dostarczanie fosfokreatyny, magnezu, glikogenu, lecytyny, wapnia, witaminy C i cynku. Dlatego zaleca się stosowanie diety bogatej w witaminy, minerały, a także białko, zdrowe tłuszcze oraz węglowodany na poziomie do maksymalnie 50 – 60 % zależnie od zapotrzebowania. Oprócz tego bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie, czyli uzupełnianie elektrolitów. Jakie posiłki powinny znaleźć się w diecie? Warto wprowadzić:
 
błonnik: płatki owsiane, pieczywo pełnoziarniste, soczewica, kasze, orzechy;
produkty mleczne: twaróg, jogurty naturalne, kefir;
warzywa i owoce: banany, cukinia, bakłażan, papryka, jabłko, pomidor, cebula, szpinak;
oleje: olej lniany z pierwszego tłoczenia, olej rzepakowy tłoczony na zimno, oliwa;
produkty mięsne i ryby sprawdzonego pochodzenia.
Jakie produkty są niezalecane? Przede wszystkim słodycze, fast foody i wszelkie posiłki z zawartością tłuszczów trans. Gdy chodzi o szybkie dostarczenie dużej ilości kalorii, warto stosować batony pełnoziarniste, złożone głównie z orzechów, miodu, z ewentualnym dodatkiem gorzkiej czekolady. Warto pamiętać o odczytywaniu składów, ponieważ produkty FIT często są zdrowe wyłącznie z nazwy. Spożywane produkty nie powinny zawierać oleju palmowego, syropu glukozowego, nadmiaru cukrów, chemicznych dodatków.
 
Jeśli trenujesz sztuki walki lub masz zamiar rozwijać się w tym kierunku, koniecznie zadbaj o odpowiedni jadłospis. Przekonasz się bowiem, że trening sztuk walki jest niezwykle wymagający, pod kątem zużycia energii.