Metoda Wima Hofa to swoiste połączenie medytacji, oddychania i ekspozycji na zimno. Krioterapia posiada wiele udowodnionych korzyści zdrowotnych, wśród których są: usprawnienie układu odpornościowego, poprawa jakości snu, zmniejszenie stanów zapalnych i stymulowanie wytwarzania endorfin ? hormonów wpływających na dobry nastrój. Kluczem do zrozumienia metody jest twierdzenie jej twórcy ? według Wima Hofa ludzie nie wykorzystują ogromnego potencjału wynikającego ze zwykłego oddychania, choć okazuje się, że podwyższony poziom tlenu w komórkach dodaje energii, obniża poziom stresu, a nawet wzmacnia odporność. Co więcej, by osiągnąć zadowalające wyniki, całość należy doprawić cierpliwością i wytrwałością, ponieważ to właśnie te cechy pozwolą uniknąć zniechęcenia, a w konsekwencji ? zapanować nad ciałem i umysłem. Kompletny kurs metody Wima Hofa trwa 10 tygodni, jednak w skrócie polega ona na wcieleniu w życie poniższych kroków. Oddychanie Według Wima Hofa, by oddychać prawidłowo, należy przyjąć pozycję swobodną, czyli taką, w której będzie nam wygodnie (leżącą lub medytacyjną/siedzącą). Powietrze należy wdychać przez nos i wypuszczać ustami. Ważne, aby zaczynać od wtłaczania powietrza do przepony, a następnie do płuc. Podczas treningu mogą pojawić się: mrowienie w kończynach, dzwonienie w uszach lub zawroty głowy. Wim Hof zapewnia jednak, że jest to całkowicie naturalne i bezpieczne. Trzeba zrobić ok. 30-40 takich głębokich oddechów, przy ostatnim wdechu zaczerpnąć powietrze do maksimum, a następnie, najmocniej jak to możliwe, uwolnić je z płuc. Oddychanie należy wstrzymać jak najdłużej. Początkujący zwykle zaczynają od 60 sekund. Następnie trzeba zrobić głęboki wdech i zatrzymać go na 15 sekund. Wypuszczeniem powietrza kończymy pierwszą rundę. Powyższe kroki zaleca się powtarzać na początek w 3-4 seriach. W przypadku osób początkujących oddychanie metodą Wima Hofa zaleca się wykonywać codziennie rano, na czczo, w trzech seriach. Po zakończeniu warto odważyć się na zimny prysznic i najlepiej raz jeszcze powtórzyć ćwiczenia w ciągu dnia. Pierwsze efekty treningu oddychania sposobem Wima Hofa są kwestią indywidualną, jednak większość osób zauważa korzyści już po kilku dniach ćwiczeń. Nie należy praktykować tej techniki na basenie oraz w samochodzie. Ekspozycja na zimno Analizując kwestię ekspozycji na zimno, Wim Hof poleca, by najpierw zacząć od ciepłej kąpieli, a potem na koniec przekręcić kurek z ciepłej na zimną wodę. Początkowo prysznic można wykonywać krótko, zaledwie 30 sekund, a potem sukcesywnie wydłużać czas pozostawania pod zimnym strumieniem wody, osiągając zakres od 3 do 5 minut. Zgodnie z metodą Wima Hofa w wodzie najlepiej jest się zamoczyć całym, łącznie z dłońmi i głową, a także nie używać rzeczy, które praktykę mogłyby nam ułatwić, np. pianek neoprenowych, rękawiczek bądź czapek ? bodziec dla organizmu powinien być konkretny. Adaptacja do zimna odbywać się może również podczas spacerów w niskich temperaturach. Ekspozycja na zimno zdaniem autora pozwala wzmocnić układ odpornościowy, wykorzystać moc chłodu do spalania tłuszczu, poprawić sen, zmniejszyć stany zapalne, poprawić samopoczucie.Spacer w zimny dzień, czy wręcz lodowata kąpiel pozwala hartować zarówno ciało, jak i duszę; organizm poddawany jest wówczas czemuś, co Wim Hof określa jako kontrolowany stres i dochodzi do stymulacji układu współczulnego ? podnosi się tętno, wydziela adrenalina, zmysły są maksymalnie wyczulone. Mając możliwość kontroli tej sytuacji można, uspokajając się i rozluźniając mięśnie mieć wpływ na reakcje ciała i na to, co się z nim dzieje.Właściwa technika oddychania z kolei oczyszcza organizm, przywraca energię, zmniejsza stres, korzystnie wpływa na układ nerwowy i wzmacnia układ odpornościowy. W trakcie ćwiczeń oddechowych prowadzonych wedle tej metody wprowadzamy się w stan kontrolowanej hiperwentylacji. Medytacja Trzecim elementem metody Wima Hofa jest medytacja. W literaturze można spotkać się też z pojęciami ?mind set? lub ?nastawienie?. Medytację należy potraktować jako część procesu oddychania, która pozwala uwolnić wewnętrzną moc i pomóc wyjść z naturalnej strefy komfortu.  Jakie korzyści daje metoda Wima Hofa?Jak twierdzi Wim Hof, umiejętne połączenie trzech filarów ? oddychania, zimna, medytacji ? pozwala wytrenować układ odpornościowy, oddechowy, a także układ nerwowy i układ krwionośny – a tym samym osiągnąć wymierne korzyści sportowe, w tym również zdrowotne. Największe korzyści ze stosowania metody Wima Hofa:-więcej energii-silniejszy układ odpornościowy -większa wydajność organizmu-lepszy sen-szybsza regeneracja po treningu-niższy poziom stresu-lepsza koncentracja-lepsza kontrola emocji-poprawa kondycji fizycznej i psychicznej-przyspieszenie metabolizmu-obniżenie ciśnienia tętniczego krwi-ulga w fibromialgii-rzadsze ataki migreny-łagodzenie objawów stwardnienia rozsianego.