Prawidłowe zrozumienie takich ważnych rzeczy jak medytacja, nacisk lub uderzenia na punkty, siła wewnętrzna i masaż uzależnione są od znajomości Chi i splotów nerwowych. Koncepcja Chi jest baedzo ważna także poza kręgiem sztuk walki, gdyż na tym opiera się jedna z głównych zasad chińskiej medycyny. Dzięki informacjom przedstawionym w tym tekście, czytelnik będzie mógł zrozumieć niektóre aspekty zaawansowanego Kung Fu.
Chi jest porównywalne z krwią. Krew przepływa przez całe ciało systemem naczyń krwionośnych, odżywia je i zachowuje ogólną równowagę zdrowotną. Chi, podobnie jak krew, także przepływa przez całe ciało. Jednak w przypadku Chi wykorzystywany jest do tego system nerwowy czyli Chi można określić jako siłę operacyjną systemu nerwowego. Chi zapewnia także zdrowie dzięki pewnemu typowi energii elektrycznej, której ciało potrzebuje do przeżycia.
Jednak Chi rózni się od krwi w jeden główny sposób. Krew stale przepływa przez ciało, natomiastChi przepływa przez nerwy według pewnych określonych zasad. Różne cykle Chi, które mają miejsce w ciele zwykle przebiegają zgodnie z cyklami natury. Tak więc, istnieją cykle Chi dzienne, miesięczne, sezonowe i roczne. Jeśli cyrkulacja jest spowolniona lub zatrzymana, to dana osoba choruje lub nawet umiera. Tak więc bardzo ważną rzeczą dla zdrowia jest to aby był zachowany swobodny przepływ Chi.
Sztuki walki zajmują się Chi w wielu aspektach. Po pierwsze, aby posiadać dobre zdrowie wojenny artysta musi posiadać dobrą cyrkulację Chi. Można to uzyskać dzięki dwum metodom – poprzez różne systemy medytacji lub poprzez trenowanie jednego z wewnętrznych stylów Kung Fu, jak Hsing Yi lub Tai Chi Chuan. Obie metody wspomagają cyrkulację Chi poprzez kładzenie nacisku na spokój i koncentrację umysłu. Dzięki swojemu dodatniemu wpływowi na Chi, Tai Chi Chuan stało się popularne nawet wśród ludzi nie uprawiających sztuk walki.
Po drugie, Chi stanowi podstawę dla siły wewnętrznej. Kiedy wojownik może prawidłowo koncentrować i wykorzystywać Chi, może posiąść taką siłę, która jest całkowicie odmienna od siły mięśniowej (siła generowana przez mięśnie nazywana jest siłą zewnętrzną). Dzięki sile wewnętrznej można dokonać wyczynów, które nie są możliwe przy opieraniu się tylko o siłę mięśni. Kiedy człowiek potrafi w taki sposób wykorzystywać siłę wewnętrzną, znajduje się na najwyższym etapie zaawansowania.
Chociaż pozyskanie siły wewnętrznej jest jednym z ostatecznych celów chińskiego Wu Shu, jednak tylko niewielu wojowników potrafi ją rozwinąć. Rozwinięcie tej siły wymaga nieskrępowanej cyrkulacji Chi, a uzyskanie tego uzależnione jest od czasu. Po osiągnięciu gładkiego przepływu Chi wojownik trenuje pod kierunkiem kompetentnego mistrza i wykonuje maksymalnie trudne ćwiczenia, które rozwijają jego zdolności posługiwania się Chi. Uzyskanie gładkiej cyrkulacji Chi, odnalezienie dobrego mistrza i przejście przez rygorystyczny trening zajmuje co najmniej dziesięć lat praktyki. Tylko niewielu wojowników ma siłę wytrzymać tak długo.
Trzecim ważnym aspektem Chi jest jego związek z akupunkturą. Jak już wspominałem wcześniej, Chi przepływa przez system nerwowy. Z tego powodu można na nią oddziaływać w specyficznych punktach, gdzie nerwy są odkryte lub szczególnie wrażliwe na stymulację. Poprzez stymulację tych określonych punktów odziaływuje się na cyrkulację Chi i właśnie te miejsca wykorzystywane są w akupunkturze do wbijania igieł. Punkty te nazywane są także splotami nerwowymi.
Sploty nerwowe lub punkty akupunktury są bardzo ważne dla wojennego artysty. Zrozumienie ich ważności jest konieczne do zrozumienia „południków” akupunktury. System nerwowy, na którym znajdują się sploty nerwowe, posiada połączenia z określonymi organami wewnętrznymi. Te specyficzne drogi nerwowe przebiegające przez ciało nazywane są południkami. Całe ciało zawiera 12 południków i 2 kanały, przez które przepływa Chi. Jeśli południk jest stymulowany poprzez oddziaływanie na splot nerwowy, to stymulacji poddawany jest także organ wewnętrzny, który jest z nim połączony. Łagodne bodźce powodują więc lepsze funkcjonowanie organów wewnętrznych i to jest właśnie zadaniem igieł akupunktury. Jeśli jednak ma miejsce mocne uderzenie w splot nerwowy, to południk i kontrolowany przez niego organ wewnętrzny ulegają zniszczeniu. Np. prawie każdy z nas odczuwał duży ból po uderzeniu w nerw łokciowy, a przecież oprócz bólu występuje także chwilowy paraliż ręki. Wyobraźmy sobie teraz, że uderzenie trafiło w ważniejszy splot nerwowy, jak np. punkt Ghi Chuan umiejscowiony pod pachą. Punkt ten leży na południku przechodzącym przez serce, tak że silne uderzenie w niego może spowodować szok dochodzący do serca. Uderzenie takie możę doprowadzić do śmierci poprzez zawał serca.
W związku z tym chińscy wojownicy odnaleźli 108 splotów nerwowych (z 700 wykorzystywanych w akupunkturze), które są wykorzystywane w walce. Wiele stylów zachowuje w sekrecie ich lokalizację, jednak wszystkie opierają się właśnie na tych 108. 72 punkty powodują utratę przytomności lub lokalny paraliż, natomiast 36 wywołuje śmierć.
Sploty nerwowe są także bardzo ważne w leczeniu określonych kontuzji. Kiedy pojawi się stłuczenie spowodowane atakiem, może ono umiejscowić się w splocie nerwowym. W takim przypadku oddziaływuje ono na cyrkulację Chi, a więc na zdrowie danej osoby. Aby usunąć stłuczenie ze splotu stosuje się masaż i leczenie ziołami. Jeśli stłuczenie nastąp iw ważnym dla obiegu Chi splocie nerwowym, to w przypadku jego nie usunięcia następuje śmierć. Chodziaż stłuczenie występuje w splocie nerwowym, jednak przez pewien okres czasu skutki mogą być niezauważalne, gdyż Chi jeszcze nie dopłynęła do tego miejsca. Takie efekty uzależnione są od natury splotu nerwowego.
Jasną jest więc sprawą, że wiedza na temat Chi i jego związku z akupunkturąjest ważna dla każdego wojennego artysty. Ważne jest to tak w walce, jak i w leczeniu. Oczywistą jest więc rzeczą, że dobry wojenny artysta powinien znać o wiele więcej niż tylko ciosy i kopnięcia.
|